RSS

Napakka ote verkkoidentiteeteistä

12 Lok

Seuraavassa Sosiaalinen media ja oman osaamisen markkinointi -kurssin tehtävässä pohditaan, miten työminää ja yksityistä verkkoidentiteettiä voi eritellä verkossa – tai voiko tai tarvitseeko edes?

Nyt lainaan suoraan tehtäväksiantoa, koska siinä on niin hyvä tiivistys:

Työrooliin liittyvällä verkkoidentiteetillä edustetaan omaa organisaatiota työnantajan ehdoilla.

Yksityinen verkkoidentiteetti on jokaisen omaa työhön liittymätöntä aluetta, henkilökohtaisia asioita kuten nettiostoksia, persoonallisuuden esilletuomista.

Ammatillinen julkinen verkkoidentiteetti on näistä kahdesta erillään ja voi kasvaa henkilöbrändiksi – on sinun luoma ammatillinen profiilisi omasta asiantuntijuudestasi.

(Lähde: Aalto, T., & Uusisaari, M.Y., 2010. Löydy. Brändää itsesi verkossa.)

Apurahatutkijana minulla ei ole työnantajaa, mutta edustan kyllä omaa organisaatiotani, etnologian oppiainetta historian ja etnologian laitoksessa, Jyväskylän yliopiston humanistisessa tiedekunnassa. Työrooliin liittyväksi verkkoidentiteeksi, siis rooliini osana organisaatiota liittyy vain laitoksen kotisivuilla oleva esittelysivuni, jossa ei juurikaan tiedon määrällä revitellä. Kuitenkin olen tyytyväinen siihen, että minulla on tällainen sivu: kaikkialla apurahatutkijoita ei päästetä mukaan laitosten kotisivujen tietoihin ollenkaan. (Helassa moni asia on hyvin myös apurahatutkijan kannalta.)

Sen sijaan ammatillinen julkinen verkkoidentiteettini on vahvasti aluillaan. Minulla ei ole henkilöbrändiä (vielä), mutta mahdollisuus sellaiseen kenties joskus kun tunnen että enemmän brändättävää on. Ammatillinen verkkoidentiteettini on osittain lomittunut yksityiseen verkkoidentiteettiini. Koetin joskus pitää niitä selvemmin erillään, mutta huomasin, että olen niin täydesti kiinni tekemässäni työssä myös yksityiselämässäni, ettei selvää rajaa ihan joka kerta voi vetää.

Selvin ammatilliseen verkkoidentiteettiini liittyvä asia on portfolio, jonka laadin humanistisen tiedekunnan kurssilla pari vuotta sitten (terveisiä Tanjalle 🙂 ). Portfolio, jota nimitän myös kotisivukseni, keskittyy tutkimukseeni ja sisältää julkaisuluettelon ja muuta osaamiseeni liittyvää materiaalia. Väitöksen lähestyessä minun pitäisi muuttaa portfoliotani, terävöittää brändiä ja korostaa myös muuta kuin tutkijuutta – ainakin jos haluan hyödyntää tätä sivustoa työnhaussa. Se vaatii kuitenkin keskittymistä ja työtunteja, ehkä jopa ulkopuolista apua. Ainakin laitoin kirjastosta varaukseen tuon Tuija Aallon et al. kirjan Löydy. Brändää itsesi verkossa, jos se vaikka antaisi ideoita tähän.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, pidän Facebookia eniten yksityiseen verkkoidentiteettiini liittyvänä sosiaalisen median osa-alueena. Silti kavereissani on valtavasti sellaisia, joihin olen tutustunut työasioiden kautta. Facebook antaa mahdollisuuden ryhmitellä ihmisiä eri tavoin ja määritellä, mitkä julkaisut näkyvät kenellekin, mutta en ole jaksanut nähdä sitä vaivaa ainakaan vielä. Se olisi yksi mahdollisuus, mikäli haluaisin tarkentaa eroa yksityisen ja julkisen välillä.

Twitterissä seuraan lähinnä poliitikkoja, oman alan tutkijoita ja organisaatioita, viestinnän ammattilaisia sekä eri syistä kiinnostavia taiteilijoita, urheilijoita tai muita julkimoita. Twitter-profiilini on omalaatuinen sekoitus ammatillista ja yksityistä minuutta: olen linkittänyt blogipostaukset sinne automaattisesti, mutta twiittaan ehkä jotenkin asiapitoisemmin verrattuna facebookpäivityksiin. Ehkä? Vaikea sanoa.

Illuusioita -blogini kuvastaa tätä yksityiselämän ja ammatti-identiteetin sekoittumista verkossa erinomaisesti. Blogi kertoo jatko-opiskelijan tuskasta ja väitöskirjan valmistumisen iloista ja riemuista, mutta yhtä hyvin arjen valopilkuista kuten ruoasta, ystävistä, kissasta, ja ennen kaikkea lukemistani romaaneista. Minusta blogini kuvaa kokonaisuutta, jossa historian ja etnologian alan ammattilaisuus on niin vahva osa koko persoonallisuutta, ettei niitä tarvitsekaan erotella toisistaan.

Vai pitäisikö erottelun olla selvempää?

Liittyykö verkossa tapahtuvaan brändäämiseen nimenomaan viestin terävöittäminen? Pitäisikö minun jatkossa siirtää työasiat omaan blogiinsa, jota kirjoittaisin vielä avoimemmin omalla nimelläni? Jättäisin siis arkihöpinät ja kirjajutut omaan, yksityisestä minästä kertovaan blogiin, ja erottaisin työminän selkeästi omaksi aiheekseen.

Ei välttämättä huono idea, mutta vaatii vähän miettimistä ennen kuin ryntään toteuttamaan. Ja sitä opiskelua myös vähän, kuten portfolionkin kohdalla. Ai niin – tietysti portfolion ja blogin voisi myös yhdistää samaan sivustoon…

Advertisements
 
Jätä kommentti

Kirjoittanut : lokakuu 12, 2012 Kategoria/t: bloggaaminen, kotisivut, reflektointia, some-tehtävät

 

Avainsanat: , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: